Initiatori proiect: Burdea Doina Cucos Laura Iuliana Matache Georgiana Am initiat aceasta campanie pentru ca dorim sa ajutam copiii diagnosticati cu ADHD. Problema copiilor cu aceasta boala nu ne-a lasat indiferenti si ne bucuram daca vom reusi impreuna cu profesorii,parintii copiilor cu ADHD,societatea si autoritatile specializate sa aducem o schimbare pozitiva in viata acestor familii. Scopul campanie este centrat mai ales pe diseminare de informatii, atat pentru parinti cat mai ales pentru profesorii acestor copilasi. Dorim ca autoritatile ,medicii,oamenii,societatea sa afle si sa constientizeze ca un diagnostic pus corect si la timp,o terapie adecvata ajuta un copil bolnav cu ADHD sa duca o viata aproape normal. Rolul major al acestei campanii este de antidiscriminare.Ne propunem ca cetatenii sa constientizeze prin ce trec acesti copii, sa ii accepte asa cum sunt si sa le dea o mana de ajutor in ceea ce priveste tratamentul ADHD-ului. Ne propunem ca in cadrul acestei campanii sa strangem fondurile necesare pentru ca 25 dintre acesti copii sa poata incepe sau continua Terapia Comportamentala-terapie cunoscuta pe plan mondial ca fiind un tratament efficient pentru recuperarea copiilor bolnavi cu ADHD.Aceasta terapie este foarte costisitoare,iar statul roman ofera parintilor cu astfel de copii un ajutor de handicap de numai 500 de lei pe luna. Consideram ca doar o campanie de stangere de fonduri nu va rezolva toate aceste nevoi ,de aceea un alt obiectiv al acestiu demers e acela de a creste gradul de implicare a autoritatilor publice competente ,pentru a raspunde nevoilor celor 220.000 de copii cu ADHD din Romania. Campania “Fii solidar,ajuta copii cu ADHD !” este un produs de echipa, o echipa formata de oameni care poate nici nu s-au cunoscut inainte, dar pe care i-a legat ceva simplu, dar atat de motivant: dorinta de a ajuta. Campania aceasta este astfel inca un exemplu ca mai presus de multe lucruri sunt comunicarea si relationarea intre oameni, adica exact ceea ce lipseste din viata copiilor si persoanelor cu ADHD. Programul campaniei se va desfasura astfel: ü Vineri,6 mai ,intre orele 17:00-19:00 -Sesiune de informare, Casa de Cultura a Studentilor ü Luni,9 mai ,intre orele 9:00- 12:00 -Dup-amiaza vesela,Parc Copou ü Marti,10 mai,intre orele 10:00-12:00 -vizita la Muzeul de Istorie Naturala,Iasi ü Miercuri,11 mai ,intre orele 9:00- 13:00 -“Hai sa-l vizitam pe Brancusi”, Scoala Constantin Brancusi,Iasi ü Joi,12mai,intre orele 10:00-12:00 -spectacol cu genericul “Sunt si eu copil ca tine” Ateneu,Tatarasi ü Vineri,13mai ,intre orele 9:00- 15:00 - Galeria de arta ,Iasi, expozitie de fotografii ü Duminica,14mai,intre orele 12:00-14:00- strangere de fonduri la Casa Boiereasca ,Bucium Bugetul acestei campanii este de 1500 ron, bani stransi de asociatia ASALT intr-o campanile de strangere de fonduri. Casa de Cultura a Studentilor ne pune la dispozitie o sala pentru sesiunea de informare.Pentru “Dup-amiaza vesela” ne sunt alaturi voluntarii din ASALT si patiseria Tuffli care ava pregati briosele.Scoala Constantin Brancusi din Iasi va pregati standuri cu informatii despre fondatorul ei. Pentru strangerea de fonduri ne este partenera Casa Boiereasca ,Bucium iar pentru spectacolul copiilor Ateneul Tatarasi. Sesiune de informare pentru parintii copiilor cu ADHD Invitam parintii de copii cu tulburari din spectrul bolii ADHD ,la o intalnire de informare vineri, 6mai, intre orele 17:00-19:00. Cu aceasta ocazie, reprezentantii asociatiei de student”ASALT”vor prezenta principalele proiecte viitoare ale organizatiei: ü activitati de integrare in grup (prin socializare si joc) organizate pentru copii cu ADHD si copii tipici ü grupuri de suport pentru parinti de copii cu ADHD ü activitati de formare, informare si constientizare pentru cadrele didactice, in scopul integrarii copiilor cu autism in invatamantul de masa ü alte initiative ale Asociatiei Prezentarile vor fi sustinute de catre Luciana Haloiu, psihoterapeut si specialist in integrare scolara, si Andreea Olteanu, psiholog clinician psihoterapeut, logoped. Se vor aplica si 50 de chestionare in incercarea identificarii si a altor copii cu ADHD. Dupa-amiaza vesela Este o activitate prin care Fundatia ASALT invita copii inscrisi in programul “Putem invinge ADHD-ul” sa creeze un puzzle urias si sa se joace în parcul Copou,sa participe la concursuri cu baloane, sa picteze si sa deseneze cu creta pe asfalt. În parcul Copou, vom avea si un stand de briose, realizate de voluntarii, pe care trecatorii din parc le pot cumpara, sub forma unei donatii de 3 lei, iar banii strânsi vor ajunge astfel în bugetul “ Dupa-amiezei vesele”. Strangere de fonduri Un eveniment de strângere de fonduri va avea loc si duminica, 14 mai, la Casa Boieresca (Bucium nr. 27).Unde bucatarii casei, vor gati, de la 12.00 la 20.00, un meniu nordic, iar 4 lei din pretul de 29 al fiecarui meniu ne vor fi donati. Meniul nordic este compus din: supa finlandeza de vara "Kësakeitto", fricasse de pui cu sos de smântâna si marar, placinta scandinava de mere. Învingem ADHD-UL ajunge la scoala “Constantin Brancusi”IasiVizata spre Brancusi are ca scop sensibilizarea si informarea elevilor cu privire la problemele colegilor lor,aceasta vizita se va face si pentru a le vorbi copiilor despre toleranta şi prietenie. Psihopedagogul Luciana Haloiu, le va vorbi despre prietenie şi toleranta, explicându-le ca diferentele dintre oameni trebuie acceptate. "Este vorba despre un exercitiu de socializare între copiii tipici şi cei cu ADHD, utilizând concepte ale învatarii prin cooperare şi prin învatare activa. Ne propunem astfel sa demonstram educatorilor şi profesorilor posibilitati multiple de incluziune şi integrare a copiilor cu ADHD în grupul copiilor tipici, prin implicarea ambelor parti în activitati şi jocuri, practicabile în gradinte sau şcoli", Luciana Haloiu. Ne-a informat ca Gradinitele Bambi au deja integrati copii cu ADHD în câteva din grupele sale. Galeria de arta ,Iasi,organizeaza o expozitie de fotografii emotionante ale unor copii care au fost diagnosticati cu ADHD. Activitatile de pe data de 10 ,12 si 13 mai la fel vor fi la facute in scopul strangerii de fonduri. Chestionarul si interviul structurat va fi aplicat parintilor participanti la sesiunea de informare cu scopul de a identifica alti copii posibili bolnavi de ADHD. Unu din 10 copii manifesta simptome ale unei boli mentale Societatea contemporana este sfasiata de probleme, mai ales in domeniul cresterii tinerei generatii. Numai in ultimii 30 de ani numarul tulburarilor psihice la copii si adolescenti a crescut de doua ori - trag un semnal de alarma medicii britanici. Acestia sustin ca unu din 10 copii, cu varste cuprinse intre un an si 15 ani, manifesta simptomele clinice ale unei boli mentale. Concluzia Asociatiei medicilor britanici este trista si ingrijoratoare: in fiecare minut, in lume isi iese din minti, la propriu, un copil in plus, ADHD-ul nu este ca o raceala trecatoare, iar cazurile in masa de dereglari mentale la varste fragede sunt in ultima perioada din ce in ce mai frecvente.Copiii sunt afectati de orice situatii de criza, de la divortul parintilor pana la certurile conjugale interminabile. insa psihicul micutilor e afectat si de consumul de alcool la o varsta la care ar trebui sa consume doar lapte, de orele in sir petrecute in fata televizorului, precum si de alimentatia incorecta, ce isi spune cuvantul asupra sanatatii mentale a acestora.In urma unor investigatii efectuate la nivel mondial, s-a constatat ca 9,6% din copiii de varsta prescolara sufera de tulburari alimentare, emotionale si de comportament. Totodata, 12,6% din baieti si 10% din fetite devin, catre varsta de 11-16 ani, candidati reali la rolul de pacient in clinicile psihiatrice. David Skuse, o somitate in bolile psihice din Marea Britanie, a constatat ca, in ultimele decenii, baietii incep sa consume bauturi alcoolice intr-o perioada timpurie a vietii lor si, ca urmare, devin agresivi, sunt batausi si isi terorizeaza semenii cu un sadism iesit din comun. in schimb, fetitele sunt chinuite de diferite fobii si cad frecvent in depresie:“Observatiile se refera indeosebi la copii ce au crescut in strada sau la cei provenind din familii vulnerabile din punct de vedere social si material, ori din casele de copii, insa nici copiii din asa-numitele familii bune nu sunt feriti de nebunie", sustine Skuse. Tulburarile psihice (bolile mintale)GeneralitatiTulburarile mintale sunt conceptualizate ca fiind dereglari functionale ale creierului, care pot fi cauzate de procese de dezvoltare modelate de interactiunea complexa a geneticii cu experienta individuala. Cu alte cuvinte, bolile psihice ar avea la baza dezechilibre ale creierului determinate de influentele ereditare asupra dezvoltarii acestuia, in functie de contextele biologice si de mediu. Peste o treime din populatia totala a lumii sufera de tulburari mintale. Factorii declansatori sunt deseori explicati prin intermediul modelului diateza-stres (stresul survine peste o vulnerabilitate sau predispozitie genetica) si modelul biopsihosocial (care pune accent pe corelatia dintre dintre minte, organism si influentata factorilor sociali). Diagnosticarea bolilor psihice este realizata de medicul specialist psihiatru sau psiholog, folosind diferite metode; in acest scop, importante sunt: istoricul medical al pacientului, observatia si chestionarele. Tratamentele medicamentoase vor fi recomandate doar de medicii psihiatri, iar sedintele de psihoterapie vor fi sustinute atat de psihiatrii cat si de psihologi. Psihoterapia si medicatia sunt principalele optiuni de tratament care implica interventia sociala (presupune stabilirea relatiei interpersonale intre specialist si pacient), suport si contributie personala. In functie de gravitatea cazurilor, poate fi necesara internarea sau supravegherea medicala directa si tratamentul involuntar al bolnavilor, daca legislatia permite acest lucru. Tulburari psihice la copiiMajoritatea tulburarilor psihice diagnosticate la copii au implicatii genetice si fiziologice. Cu toate acestea, exista o serie de tulburari psihice specifice copiilor care nu au cauze fizice. Tulburarile din cauze fiziologice sau biologice pot fi identificate inca din primii ani de viata, desi unele dintre acestea nu sunt diagnosticate decat la varsta adulta. Retardul mintal, tulburarile de invatare, abilitatile de comunicare si tulburari generale de dezvoltare .In categoria acestor tulburari se incadreaza si ADHD-ul. ADHD (termen cu uz international: Attention Deficit Hyperactivity Disorder= Deficit de atentie/ Tulburare hiperkinetica) Sinonime: Sindrom hiperkinetic, tulburare hiperkinetica cu deficit de atentie (THDA), ADD (Attention Deficit Disorder) Termenul cu uz international ADHD se refera la o afectiune caracterizata in principal de o tulburare profunda a atentiei. Cunoscuta intre specialisti si sub denumirea de sindrom hiperkinetic, aceasta tulburare neurobiologica apare atat la copii, cat si la adulti, incidenta cazurilor fiind mai mare la sexul masculin. (9% la baieti, comparativ cu 3% la fete).
Pentru parinti… Parintii sunt persoanele cele mai apropiate copiilor şi cele care cunosc cel mai bine trasaturile de caracter şi punctele sensibile ale acestora. Pentru a fi cu adevarat eficient în misiunea dumneavoastra, trebuie sa dispuneti de o buna întelegere a punctelor forte şi a slabiciunilor copilului dumneavoastra, atât din perspectiva „clinica“ cât şi personala. Dincolo de acestea, este vital sa comunicati educatorilor şi altor specialişti cunoştintele dumneavoastra despre copil şi despre nevoile sale. A actiona cu adevarat eficient în interesul propriului copil necesita urmatoarele:
Comunicati eficient ! Sustinerea cea mai eficienta presupune un efort de colaborare şi nu o lupta între parinti şi educatori. Parintele care se comporta insistent, cu tact şi respectuos în comunicarea informatiilor şi solicitarea de servicii este mai probabil a progresa, în comparatie cu cel care manifesta o atitudine agresiva sau combatanta. Implicati-va copilul ! Copilul este, în mod cert, persoana cea mai importanta din tot acest proces. Pentru orice copil, de orice vârsta, este neplacut sa fie scos în evidenta prin interventii speciale, dar este înca şi mai rau daca motivele nu îi sunt clare iar copilul nu se simte inclus în procesul respectiv. Parintii şi profesorii realizeaza planuri speciale pentru copil şi îi cer sa faca lucruri pe care nici unul dintre prietenii sai nu este nevoit sa le faca! Copiii mai mici pot sa interiorizeze unele sentimente de ruşine şi senzatia ca sunt „rai“. Unii copii mai mari pot sa se simta etichetati sau stigmatizati şi reactioneaza prin resentimente şi necomplianta. Întotdeauna este mai bine sa simti ca eşti participant, nu pion. Chiar şi copiii foarte mici accepta interventiile atunci când motivele şi beneficiile le sunt explicate într-un mod care pare rational pentru ei. La fel de importanta este şi atitudinea familiei fata de sustinerea copilului şi fata de interventii. Nu este suficient sa oferim doar disciplina şi îndrumare. („E timpul sa te-apuci sa-ti faci lectiile; închide televizorul"!). Lasati copilul sa vada în dumneavoastra rolul de încurajator şi de „cavaler cu armura stralucitoare“ („Am încredere în tine, vreau tot ce-i mai bun pentru tine, sunt alaturi de tine pâna la capat“). Interventiile educationale dau întotdeauna rezultatele cele mai bune atunci când copiii îşi considera familia drept o sursa de sprijin permanent.
ADHD implica parteneriatul dintre copiii cu ADHD şi familiile, profesorii, psihologii, specialiştii în terapie ocupationala şi cei în asistenta de sanatate cu competenta în ADHD. Aceasta munca de echipa sau efort comun este esential pentru asigurarea corecta a asistentei pe termen lung, pentru atingerea scopurilor de dezvoltare specifice copilului şi pentru planurile de monitorizare ale copiilor cu ADHD. Un plan terapeutic individualizat care implica acest efort combinat va avea drept rezultat capacitatea copilului cu ADHD de a dezvolta şi mentine relatii, de a-şi îmbunatati respectul de sine, performantele academice şi încrederea în situatiile cotidiene. ‘Cercul de prieteni’ descrie rolurile şi responsabilitatile tuturor celor implicati în tratamentul şi dezvoltarea copilului cu ADHD. Specialiştii aliati acestui scop, specialiştii în sistemele de sanatate, parintii, toti au un rol în ameliorarea simptomelor şi a activitatilor zilnice a copiilor cu ADHD. Este important sa întelegem acest efort comun şi sa cream o cultura a participarii, afilierii şi sustinerii! Tratamentul ADHD§ Terapie comportamentala (incluzând antrenament si terapie) § Medicatia § Terapia combinata (medicatie si terapie comportamentala Tratamentul trebuie individualizat pentru fiecare pacient. Medicamente pentru ADHDExista doua tipuri de medicamente pentru ADHD: stimulante si non-stimulante. Medicamentele non-stimulante (Strattera)In România nu exista la ora actuala decât non-stimulante (Straterra) care sunt eficiente la copiii cu ADHD. Non-stimulantele sunt medicamente de ultima generatie care nu afecteaza pe termen lung cresterea în înaltime si greutate. Medicamente stimulante (Ritalin, amfetamine, Concerta)Stimulantele sunt medicamente de tipul amfetaminelor, Ritalin si Concerta si desi exista de 60 de ani pe piata au fost interzise in multe tari datorita riscului de dependenta si a multor efecte secundare. Stimulantele fac parte din categoria substantelor strict controlate. Foarte recent,studiul MTA asupra deficitului de atentie si hiperactivitate (ADHD) a scos la iveala faptul ca medicamentele Ritalin si Concerta pot oferi o ameliorare a starii de sanatate pe termen scurt, si doar pe maxim 12 ore dintr-o zi, dar dupa trei ani, beneficiile tratamentelor dispar. Mai mult, multi parinti renunta la tratament pe perioada vacantelor datorita multiplelor efecte secundare ale Concerta si Ritalin (insomnie, scadere in greutate, accentuarea ticurilor). În plus, copiii care iau aceste medicamente regulat, timp de trei ani, au manifestat o întârziere în dezvoltare, potrivit "Multimodal Treatment Study of Children with ADHD" (MTA). Autorii MTA au monitorizat 600 de copii cu ADHD, începând cu anul 1990. Profesorul William Pelham, coautor al studiului, de la Universitatea din Buffalo, Statele Unite, a spus ca întârzierea în dezvoltare s-a manifestat la nivel de înaltime si greutate. Procesul terapeutic la copiii si adolescentii cu ADHDProcesul terapeutic cuprinde trei etape de baza: Evaluarea initiala: Ca parte a evaluarii diagnostice, medicul sau specialistul de asistenta sanitara determina simptomele tinta si gradul initial de afectare. Strategia terapeutica: Medicul stabileste o strategie terapeutica prioritizând simptomele tinta si determinând metodele terapeutice cele mai potrivite pentru reducerea acestora. Monitorizarea simptomelor si adaptarea strategiei: Una dintre componentele cele mai importante ale tratamentului ADHD este monitorizarea simptomelor din diferite domenii (cum ar fi învatarea, rezultatele scolare, interactiunile familiale si relatiile cu persoanele de aceeasi vârsta) si din diferite medii (de exemplu acasa, la scoala, în afara programului scolar). Gasiti un medic în zona dumneavoastra:Iaşi Spitalul Universitar de Psihiatrie "Socola", Sectie de Psihiatrie Infantila Sos. Bucium nr. 36 Telefon: 0232 430 920 , int. 181 Spitalul Clinic de Copii "Sf. Maria", Sectie de Neurologie Pediatrica Str. Vasile Lupu nr. 62 Telefon: 0232 264 266 , int. 185 Spitalul Clinic de Copii "Sf. Maria", Ambulator de Specialitate, Cabinet NeuroPsihiatrie Infantila Str. Vasile Lupu nr. 74 Telefon: 0232 264 266 , int. 129 Laborator de Sanatate Mintala, Cabinet NeuroPsihiatrie Infantila Str. Lascar Catargiu nr. 9 Telefon: 0232 266 833 Legislatie
Art. 25. - Pentru asigurarea calitatii ingrijirilor serviciile de sanatate mintala trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii: a) sa fie accesibile din punct de vedere geografic, prin repartizarea judicioasa in teritoriu a unitatilor din sectorul public; b) sa asigure continuitatea ingrijirilor si acoperirea diversitatii nevoilor de evaluare, tratament, reabilitare si reintegrare a persoanelor cu tulburari psihice;
Campania ,,Fii solidar,ajuta copiii cu ADHD!”, la final !! Activitatile propuse pentru aceasta campanie s-au desfasurat conform programului.Atat copiii cat si parintii au fost foarte incantati de activitatile noaste. In urma aplicarii si analizarii chestionarelor si a interviurilor structurate psihologul a propus pentru investigatii clinice 14 copii. Strangerea de fonduri a adus bugetului 8500 ron, atat din donatii cat si din activitatile desfasurate. Chestionar 1
1. Cum se descurca copilul dumneavoastra la scoala? 2. Ati remarcat, dumneavoastra sau profesorii, vreo problema legata de învatare? 3. Copilul dumneavoastra este fericit la scoala? 4. Sunteti îngrijorat de vreo problema de comportament la scoala, acasa sau când copilul dumneavoastra se joaca cu prietenii? 5. Copilul dumneavoastra are probleme legate de rezolvarea temelor în clasa sau acasa? 6. Considerati ca neatentia si hiperactivitatea lui … îl fac sa aiba rezultate slabe la scoala sau probleme sociale? 7. Care sunt îngrijorarile dumneavoastra cu privire la comportamentul copilului la scoala în situatii sociale? 8. Cat de des este furios si refractar copilul dumneavoastra? 9. Pe cine acuza copilul dumneavoastra pentru greselile sale si cat de des? 10. Cat de des supara alti oameni in mod deliberat copilul dumneavoastra? 11.Cat de des vrea sa se razbune(ranchiunos si razbunator) copilul dumneavoastra? 12. Exista momente cand copilul dumneavoastra este trist sau are o dispozitie iritabila si cat de mult dureaza aceste episoade? 13. Copilul dumneavoastra prezinta interes scazut fata de lucruri sau par sa nu-i faca placere? 14. A avut copilul dumneavoastra cresteri sau scaderi de apetit sau greutate? 15. Ce simte copilul dumneavoastra despre sine? 16. A vorbit copilul dumneavoastra despre moarte sau sinucidere? 17. Copilul dumneavoastra isi face multe griji despre lucruri,oameni sau situatii? 18. Exista situatii care il fac pe copilul dumneavoastra in mod special anxios? 19. Copilul dumneavoastra are vreo teama neobisnuita? 20. Are nevoie de ritualuri? 21. A fost expus copilul dumneavoastra la traume ca moarte sau abuz? 22. A furat copilul dumneavoastra ceva?daca da,ce? 23. Copilul dumneavoastra sare la bataie? 24. Terorizeaza sau chinuie fizic alti copii? 25. Este copilul dumneavoastra crud cu animalele? 26. Ati identificat la copilul dumneavoastra anumite obsesii?(curatenie;murdarie;punctualitate;intarziere;spalarea mainilor;verificarea incuietorilor,a aragazului si a altor lucruri;repetarea unor cuvinte pentru sine etc.) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu