Scurta prezentare a campaniei


Luni, 9 mai 2011 


 Campania “Discriminarea face diferențe. Tu ce faci? 


Lansarea acestei campanii s-a desfasurat la  Școala nr. 1, “A.I. Cuza” din Vaslui. 
Fiind  inițiată de: Blîndă Maria-Mirabela, 
                             Gal Maria, 
                             Lupu Florentina,
                            Toporăscu Carmen, 
 Studente din anul II de la Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice,
 Specializarea Asistență Socială din Iasi.   
                                 
Derularea aceastei campanii are ca pilon de sustinere un proiect la disciplina “Drepturile omului și strategii antidiscriminatorii”
Am constatat ca nu toți elevii își cunosc drepturile elementare si cred că , daca obțin ceva li se face un favor, nu că ar fi un drept legal. Nici în educatie lucrurile nu sunt roz.  Suntem constiente că dacă nu facem nimic nu  o să dispară niciodată discriminarea, dar măcar vom încerca prin acțiunile noastre să diminuăm acest fenomen.                   
 Pentru a stopa discriminarea elevilor romi ne-am  deplasat la școala din Vaslui, le-am vorbit și i-am informat pe copii despre fenomenul discriminării. De asemenea, am postat afise,a m împărțit pliante și materiale informative.                                                                            

Grupul țintă

 Grupul tinta caruia i se adreseaza proiectul este reprezentat de elevii din Scoala” Alexandru Ioan Cuza”, nr.1 din Vaslui. In aceasta scoala vom face o campanie de informare si de indentificare a fenomenului de discriminare etnica. 
Discriminarea etnică reprezintă o problemă majoră în scolile românești, din acest motiv, această problemă trebuie tratată cât de serios posibil. Motivele care au stat la baza alegerii acestui grup țintă au fost diverse:                     
- grad redus de informare asupra fenomenului care presupune un risc major de a putea fi influențat și manipulat;                                                                                                                 
  - discriminare pe bază de etnie în societate;                                                                                 - neluarea in calcul a  acestor probleme si netratarea lor poate duce la un dezechilibru și o dezorganizare familială mult mai mare;                                                                                    
   - luarea în atenție al acestui grup țintă poate fi expusă pe viitor ca un exemplu pentru proiecte și programe, un exemplu de succes.                                                                   
Toate aceste motive expuse mai sus motivează și argumentează necesitatea intervenției în cadrul acestui grup țintă prin intermediu acestei campanii. De asemenea, se știe că la această vărstă copii pot fi influențați cel mai ușor, iar o intervenție eficientă ar putea să scoată acest grup țintă din sfera binecunoscutelor cazuri de discriminare etnică și ar putea reprezenta un mic pas spre rezolvarea unei mari probleme.

Obiectivele proiectului

O.1. Informarea profesorilor și elevilor din cadrul Scolii nr.1”A. I. Cuza” din orasul Vaslui, privind dezvoltarea și insemnatatea manifestarii fenomenului de dicriminare etnică, pe parcursul unei luni de desfășurare a proiectului.
O.2. Conștientizarea de către toți membrii Școlii nr.1”A. I. Cuza” din orasul Vaslui a cauzelor, efectelor și metodelor de combatere a fenomenului de discriminare etnică si rasiala până la sfârșitul lunii de desfășurare a proiectului.

Operaționalizarea obiectivelor în activități

Activități pentru obiectivul 1
A.1. Forrmarea echipei care va avea sarcina de a se ocupa de constientizarea efectelor,a cauzelor cat si a masurilor de combatere a fenomenului de discriminare etnica.
A.2. Documentarea cu privire la locul si data sesiunilor de informare si constientizare.Se va fixa un loc si o data optima pentru executarea sesiunilor cu scopul de a tenta si de a cere implicare a cat mai multor persoane.
A.3. Constituirea de sedinte cu o cauza educativa. Se vor aranja sedinte  in care se  va contura cat de semnificativa si cat de educativa este aceasta campanie atat in viata de familie cat si in viata sociala a membrilor implicati.
A.4. Deplasarea in scoli cu scopul de a prezenta anumite filmulete si imagini cu privire la fenomenul de disriminare etnica in scoli ,dar nu numai.
A.5. Utilizarea unor tehnici specifice pentru determinarea gradului de discriminare etnica.Se vor folosi in acelasi timp si se vor aplica anumite tehnici sociometrice care vor accentua gradul de discriminare etnica.
A.6. Monitorizarea si supervizarea mijloculului de desfasurare a activitatilor de constientizare a efectelor si cauzelor avansate de fenomenul de discriminare etnica.
A.7. Estimarea sesiunilor de constientizare atat a cauzelor,efectelor cat si a masurilor de a lupta impotriva fenomenului de discriminare etnica.

Activități pentru obiectivul 2
A.1. Stabilirea echipei care va activa ,va munci pentru realizarea campaniei de informare-educare.Totodata se va stabili si grupul,echipa care va desfasura activitate pentru realizarea campaniei si activarea ei in scoli.
A.2. Fixarea unui grup tinta caruia ii este inaintat mesajul campaniei desfasurat in interiorul proiectului.Se va cerceta si analiza grupul tinta caruia ii este adresata campania de informare-educare.
A.3. Modul de impartire a pliantelor,de emitere a mesajelor pentru campane si nu in ultimul rand fixarea canalelor de comunicare.
A.4. Se vor studia anumite pliante care sa contureze  cat de insemnata este aceasta activitate si cum pune autoritate pe viata cotidiana a copiilor. Se vor emite pliante care urmaresc rolul si pericolul fenomenului de discriminare etnica care este din ce in ce mai raspandita in societatea contemporana.
A.5. Impartirea pliantelor in unitatea de invatamant(scoala generala) de catre echipa implicata in proiect.
A.6. Se va superviza si monitoriza modul de impartire a pliantelor de catre echipa din cadrul proiectului. Se va avea in evidenta si in prim plan buna desfasurare a distributiei pliantelor si a dobandirii nivelului de eficienta aspirat.                                                                         
  A.7. Aprecierea si evaluarea activitatii de impartire a pliantelor in interiorul campaniei de informare-educare.

Programul sedintei      
           Discriminarea etnica si rasiala in scoli
Ø  830  inceperea intalnirii cu cadrele didactice, elevii scolii si membrii echipei de informare in sala de consiliu
Ø  840-910: prezentarea proiectului-pilot “Discriminarea face diferente. Tu ce faci?”
Ø  910-930: scurta dezbatere asupra fenomenului de discriminare etnica, insotita de opinii cu privire la implementarea proiectului.
Ø  930-1000: aducerea la cunostinta a cauzelor si efectelor procesului de discriminare etnica si modul in care este sau nu prezent in scoala acest fenomen
Ø  1000-1015: pauza de cafea
Ø  1015-1100: atelier de lucru cu tema “Discriminarea etnica la noi in scoala-probleme si solutii de prevenire”
Ø  1100-1130: prezentarea concluziilor impreuna cu posibilele solutii ce ar trebui aplicate
Ø  1130-1215: concurs de desene si compuneri cu tema: “Ce pot face eu pentru a stopa discriminarea?”
Ø  1215-1230: voturile si desemnarea castigatorilor
Ø  1230: premii surpriza

Metodologia folosită

Metodele folosite pentru a evidentia fenomenul de discriminare in cadrul proiectului nostru sunt: chestionarul, sociograma.    

            De ce ne-am ales această temă?

In viata de zi cu zi luam parte la factori discriminatorii fapt pentru care ne-a determinat sa alegem prezenta tema. Prin intermediul ei vrem sa subliniem ca toti oamenii se nasc cu drepturi egale si faptul ca nu trebuie sa existe nici un lucru care sa impedice buna dezvoltare a fiintei umane atat psihica, fizica cat si sociala.     
 Tema aleasa nu este o noutate, discriminarea din punct de vedere etnic din totdeauna s-a practicat motiv pentru care au fost considerati un popor de sclavi, de rasa inferioara. Ei nu au avut niciodata drepturi, fiind tratati ca marginali, ca săraci.                                                 
Romii au fost discriminati dintotdeauna facandu-se abstractie ca si ei sunt tot oameni care trebuie sa beneficieze de aceleasi drepturi chiar daca au alta cultura, culoare a pielii.       
       
Cine sunt romii?               
                                                                                
   Dacă suntem întrebați cine sunt romii, puțini știm să dăm un răspuns aproapiat de realitate. Romii sunt un popor european de origine indiană, ai căror strămoși au părăsit Valea Gangelui din India de Nord aproximativ acum 800 de ani. De-a lungul secolelor au fost dați afară din diverse țări prin deportare și amenințați cu tratamente drastice în caz de nesupunere, in primul rand pentru etnia lor. Ceea ce este foarte trist pentru acest popor este ca la orice pas se izbesc de neîndurătoarea discriminare din partea celor din jur, iar Statul de puține ori intervine concret în favoarea acestei categorii defavorizate.
 Discriminarea romilor o putem consiera a fi de natura rasista datorita comportamentului si atitudinilor manifestate impotriva lor, care ne sunt impregnate in minte de la o varsta frageda, chiar si fara voia noastra. Desi negam fenomenul discriminarii romilor, de cele mai multe ori, societatea in care traim este plina de fapte ce prezinta contradictie intre ceea ce spunem si ceea ce facem. Ca popor ne consideram a fi toleranti si foarte deschisi fata de semenii nostri, dar iata intrebarea: cine este seamanul nostru? Exista sau nu diferente intre oamenii carora trebuie sa le acordam ajutorul?          

Scurtă introducere în legislatia antidiscriminatorie

v  Constituţia României(1991):
Art.4(2):”România este patria comună şi indivizibilă a tuturor cetăţenilor săi, fără deosebire de rasă, de naţionalitate, de origine etnică, de limbă, de sex, de opinie, de apartenenţă politică, de avere sau de origine socială”
Art.6(2):”Măsurile de protecţie luate de stat pentru păstrarea şi dezvoltarea şi exprimarea identităţii persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale trebuie să fie conforme cu principiile de egalitate şi de nediscriminare în raport cu ceilalţi cetăţeni români.”
v  Legea nr.612 din 13 noiembrie 2002- (1) România declară, în conformitate cu art. 14 paragraful 1 din Conventia internationala privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasiala, ca recunoaste competenta Comitetului pentru Eliminarea Discriminarii Rasiale de a primi si examina plângeri (comuniăari) provenind de la persoane care se află în jurisdictia statului român si care sustin că sunt victime ale încălcării de către România a vreunuia dintre drepturile prevazute în Conventia internationala privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasiala, adoptata de Adunarea generala a Organizatiei Natiunilor Unite în 1965, la care România a aderat prin Decretul nr. 345/1970.”
v  Ordonanta nr. 77 din 28 august 2003, pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare- "Art. 2. - (1) Potrivit prezentei ordonante, prin discriminare se întelege orice deosebire, excludere, restrictie sau preferinta, pe baza de rasa, nationalitate, etnie, limba, religie,categorie sociala, convingeri, gen, orientare sexuala, vârsta, dizabilitate, boala cronica necontagioasa, infectarea HIV ori apartenenta la o categorie defavorizata care are ca scop sau efect restrângerea ori înlaturarea recunoasterii, folosintei sau exercitarii, în conditii de egalitate, a drepturilor omului si a libertatilor fundamentale ori a drepturilor recunoscute de lege, în domeniul politic, economic, social si cultural sau în orice alte domenii ale vietii publice.
(2) Sunt discriminatorii, potrivit prezentei ordonante, prevederile, criteriile sau practicile aparent neutre care dezavantajeaza anumite persoane, pe baza criteriilor prevazute la alin. (1), fata de alte persoane, în afara cazului în care aceste prevederi, criterii sau practici sunt justificate obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate si
necesare.”
v  Legea nr.48/2002- privind prevenirea si sancţionarea tuturor formelor de discriminare
(2) Principiul egalitatii între cetateni, al excluderii privilegiilor si discriminarii sunt garantate în special în exercitarea urmatoarelor drepturi:                                                                        
a) dreptul la un tratament egal în fata instantelor judecatoresti si a oricarui alt organ jurisdictional;                     
  b) dreptul la securitatea persoanei si la obtinerea protectiei statului împotriva violentelor sau maltratarilor din partea oricarui individ, grup sau institutie;                                  
     c) drepturile politice, si anume drepturile electorale, dreptul de a participa la viata publica si de a avea acces la functii si demnitati publice;                                                                   
   d) drepturile civile;     

Copiii romi si scoala  
                                                                    
 Copiii romi care merg la scoala sunt constransi uneori sa faca fata unor situatii discriminante, de la seararea in cadrul scolii, pana la refuzul de a fi acceptati. Acestia intampina ingonarea din partea profesorilor si insultele din partea colegilor. Comunicarea dintre profesori si parintii de etnie roma este una adeseori deficitara sau inexistenta, iar in unele cazur, profesorii considera bataia ca o „metoda”, drept urmare, copiii de etnie roma nu doresc sa mai mearga la scoala. 
 Este dureros ca un copil de etnie roma sa fie crescut in spiritul ca „asa trebuie sa fie”, ca este ceva firesc ca cei din jur sa adopte acea atitudine negativa fata de el. Ceea ce trebuie facut este sa se constientizeze acest fenomen de discriminare, atat in randul persoanelor de etnie roma, cat si in randul celorlalte categorii. Astfel, se va implementa o educatie de cunoasterea drepturilor si obligatiilor.   
  Solutiile ce se cauta in combaterea discriminarii sunt si pentru a echilibra relatia dintre romi si restul lumii. Exista si alte moduri de a contribui la imbunatatirea situatie. De exemplu, indicat ar fi sa se sprijine pe oferirea unor exemple pozitive din randul romilor, care nu isi neaga identitatea, atat pentru a-i stimula si pe ceilalti romi, cat si pentru a inlatura stereotipurile ca romii nu sunt capabili sa faca part din elita. Astfel, aceste exemple pozitive pot deveni modele si incurajare pentru romii care nu au un model concret dupa care sa se ghideze.                          
   O alta modalitate ar fi ca intre copiii romi si neromi sa existe o relatie de intecunoastere si apropiere. Asa vor experimenta comportamente pozitive unii fata de ceilalti, inlaturand barierele si oferind lectii de viata valoroase celor din jur.

Concluzii

De multe ori, cu sau fara vointa noastra, suntem tentati sa punem etichete si sa facem diferente intre cei din jurul nostru. Dar ar trebuie sa ne gandim mai bine inainte de a-i judeca. Maica Teresa De Calcuta spune :”Daca judeci oamenii, nu vei mai avea timp sa-i iubesti! ”. Atunci cand judecam oamenii dupa aparente, prejudecati si stereotipuri, nu suntem in stare sa vedem dincolo de ei, sa le privim sufletul, sa ii intelegem cu adevarat, sa stim cine sunt si care sunt motivele lor de a actiona pusi in diverse situatii. Unii oameni chiar au obosit sa fie calcati in picioare in fiecare zi, sa le fie strivit sufletul de indiferenta celorlalti. Ar trebui sa fim atenti la ce calcam in picioare!! 
 Traim impreuna in aceasta lume si inca ne mai privim de sus unii pe altii, ne masuram superioritatea descoperind slabiciunile altora si trecem peste ei daca nu avem incotro. Oare nu ne punem un semn de intrebare? Incotro ne indreptam daca nici macar cu animalele nu ne putem compara din acest punct de vedere? Atat de slabi suntem? Putem schimba ceva? Aceste intrebari nu se vor a fi retorice, ci dimpotriva, fiecare din noi ar trebuie sa avem momente de reflectie, in care sa ne oprim cateva clipe din rutina cotidiana si sa raspundem sincer.    
 Nu conteaza cum aratam, cum vorbim, ce culoare avem, nu conteaza cine suntem, pentru ca la sfarsit suntem la fel, aceeasi in interior. Cu totii radem, cu totii plangem, cu totii ne simtim bucurosi sau simtim durere. Toate in aceeasi limba! Curatatoria trebuie sa fie singurul loc in care sa fie separate culorile. Deci, este timpul sa privim in interiorul oamenilor, este timpul sa spunem NU discriminarii romilor!
 Treci peste sensibilitatea preferențială  și vei înțelege lucrurile doar dacă le studiezi!
                                                               
Documentatie

Bibliografie
1. BANTON, Michael, Discriminarea, Editura DU STYLE, Bucureşti, 1998, pp. 10-13;
2. Convenţia Internaţională privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială
3. DIACONU, Ion,  Discriminarea rasială, Editura LUMINA LEX, Bucureşti, 2005, pp.11-71;
4. SARAU, Gheorghe, Limba romani(ţigăneasca) manual pentru clasele speciale de învăţători rromi ale Şcolilor Normale, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1994;
5. ZAMFIR, Elena; ZAMFIR, Cătălin, Ţiganii între ignorare şi îngrijorare, Editura Alternative, Bucureşti, 1993;
6. ZOON, Ina, La periferia societatii. Rromii si serviciile publice in Romania, Editura Centrului de Resurse pentru Comunitatile de Romi, Cluj, 2000.                            

Webografie
Link-uri:                                                                                                                                                                                   -Agenția Europeană pentru Drepturi Fundamentale
                                                                                                                                                                                                        - Comisia Europeană 
                                                                                                                                                                                                        - Directoratul General de Justiție
-Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării
·         http://www.cncd.org.ro/            
-Mediatorul European(Ombudsmanul European)
-Filmulețe Youtube
·         http://www.youtube.com/watch?v=ektYD6-_fmI(Asimilarea romilor in Ardeal)
·         http://www.youtube.com/watch?v=3RIV-QXCGng(Discriminarea romilor se învață acasă)
·         http://www.youtube.com/watch?v=BhjqNvs7zf8&feature=related (Cunoaște-i înainte să-i judeci!)
·         http://www.youtube.com/watch?v=EP2RPiaVt6I&feature=related (Copiii romi vor să învețe!)
·         http://www.youtube.com/watch?v=vOjMvCW4wks&feature=related  (Promo rom european)


Link-uri către alte campanii:



0 comentarii:

Trimiteți un comentariu